書家 川尾朋子 書家 川尾朋子

HITOMOJI PROJECT

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PROJECT CONCEPT

アメリカ合衆国でのウーマン・リブから50年余り、日本での男女雇用機会均等法から約30年経った。しかし、昨年の世界経済フォーラムの「世界ジェンダー・ギャップ報告書2019」によると、先進国と言われる我が国は153カ国中121位であり、未だ、男女平等とは言い難い。仕事や結婚や育児というだけでなく、違う環境に暮らす世界の女性たちは、どんなことを想い考えながら生活しているのかを知りたいと思うようになった。世界の女性の想いを実際に聞き、それを私の書で書き、その女性が文字の一部となって表現できたら「女性の今」を新しい方法で発信できるのではないか。

制作方法として、自身が世界中の様々な情報の中から、今興味のある人、話を聞きたい人を選び、実際に会い、インタビューを行う。その対話をもとに、彼女たちの内なる声を最も表す漢字1文字を決める。女性は私が書いた漢字の一部となり、今の彼女の思いと今の彼女自身の体が融合した漢字が出来上がり、HITOMOJI作品となる。

この試みは、調査された数字や国のイメージなどでは見えないし聞こえない『世界の様々な女性』の『今』の『内なる声』を漢字一文字で表すことにより、鑑賞者の想像が拡張し心を揺さぶる何かが伝わると信じている。

2019年2月から始めたこのプロジェクトは、日本、オランダ、デンマーク、スイス、イスラエル、フランス、南アフリカ、韓国で実施してきた。コロナ禍の現在、このプロジェクトをオンラインで実施することを模索している。

HITOMOJI PROJECT -women- 南アフリカ編(日本語字幕)

It has been over half a century since the Women’s Lib movement reshaped American society, and thirty years since Japan introduced the Equal Employment Act.

However, in the World Gender Gap Report 2018 released at last year’s World Economic Forum, Japan ranked 110th out of 149 nations. In terms of gender equality, it is still difficult to call Japan a truly developed nation. And I have gained a personal interest in the situation of women around the world- not only their marriages, their work, their children, but also their dreams, their aspirations. That’s why my goal in creating this series is to find out exactly what women hold dear, and capture their feelings, as well as their physical selves, in a single powerful Chinese character. It’s my hope that through this original style of work I can faithfully express the spirit of contemporary women.

My artistic process begins with dialogue. First I search a number of sources for a woman with an interesting story and outlook, and conduct an interview with

them. Through this interview I then help them select a kanji character that best represents their inner voice, and have the women photographed as part of the character I have written. The moment when the spirit of the woman- represented in written character- merges with their actual body on the page is the moment a Hitomoji artwork is born.

 

I believe that this series has the potential to show viewers, through a single representative kanji, the true “inner voice” of contemporary women in a way that is not perceivable in data or media images.

 

The project, which began in February 2019, has been implemented in Japan, the Netherlands, Denmark, Switzerland, Israel, France, South Africa and South Korea. With the current corona crisis, I am looking to bring this project online.

ITOMOJI PROJECT -women- in South Africa